“Jag tycker det är fantastiskt att få se stora delar av Sverige”

Njål Haugen, 30, är lokförare på Traindrivers sen sex månader tillbaka, men det var inte alltid självklart att han skulle jobba med att köra tåg.

Efter en tuff knäskada behövde Njål Haugen leta efter ett nytt jobb och det var då han fick upp ögonen för lokföraryrket.

– Jag har alltid älskat att köra olika fordon. Jag har behörighet att köra det mesta, så att börja jobba som lokförare kändes som ett självklart alternativ.

Från persontåg till godståg

Nu har Njål Haugen jobbat som lokförare i över fem år, men innan han körde godståg för Traindrivers var han anställd av Snälltåget och körde sträckan mellan Malmö och Stockholm. Ett byte som han inte ångrar.

­– Upplägget på Traindrivers passade mig bättre med flexibla scheman som annars inte är så vanligt i det här yrket.

Han uppskattar också företagskulturen som bidrar till att han trivs.

– Det finns ett stort engagemang hos medarbetarna. Vi ställer upp för varandra och den goda sammanhållningen gör det extra roligt att gå till jobbet.

Stort ansvar som lokförare

Som lokförare har man ett stort ansvar. Att ha ett tydligt säkerhetstänk när man kör är något som Njål Haugen poängterar är en förutsättning men det finns också andra viktiga egenskaper som krävs i yrket.

– Jag måste vara fokuserad och observant på spårväxlarna, större djur och givetvis människor. Det är också viktigt att trivas i sitt eget sällskap, när det blir många timmar själv i loket!

Ibland uppstår oförutsedda händelser som gör att tågen måste stanna, det kan röra sig om flera timmar. Men så kallad skogstid är inget Njål Haugen ogillar – tvärtom trivs han i sitt eget sällskap omringad av nya fina miljöer att titta på.

– Ibland blir man fast på vissa ställen. Då brukar jag titta ut på omgivningarna och ringa min fru och fråga hur hennes dag varit. Men jag vet att flera av mina kollegor brukar lyssna på poddar och läsa böcker för att få tiden att gå.

Men den största fördelen med yrket menar Njål Haugen är att få se Sveriges vackra natur.

– Jag tycker det är fantastiskt att få se stora delar av Sverige och upptäcka nya platser som jag aldrig annars hade fått se om jag inte kört tåg.

Johan Auer

Johan Auer har varit anställd av Traindrivers sedan våren 2023. Han har det ansvarsfulla jobbet att köra godståg över stora delar av Sverige.

Emil Lönneberg

Emil Lönneberg är lokförare på TrainDrivers sedan fyra månader tillbaka. När han inte kör godståg spelar han gärna golf på sommaren och coachar hockeydomare på vintern.

Per Johansson

Per Johansson är lokförare och personaldirektör på TrainDrivers sedan 2017. Naturupplevelserna var en oväntad vinst när han bytte tjänst från att jobba i Stockholms tunnelbana till att köra godståg över hela Sverige.

Utbildning ger trygghet

Genom vår instruktör tillhandahåller vi utbildning på de flesta loktyper samt de flesta idag förekommande X-fordon. Individuella utbildningsprogram utformar vi tillsammans med kunden för optimalt resultat. TrainDrivers färdigutbildar även lokförare som genomgått KY-utbildning i Hallsberg och Ängelholm.

Kontakta oss

10 + 13 =